Fair play
Fair play er et samlebegrep for klubbens verdiarbeid, og handler om det som skjer på og utenfor banen. Dette skal prege aktivitet på alle nivåer, herunder respekt for og etterlevelse av gjeldende regelverk, retningslinjer og verdisett.
Fotballarenaen er en arena hvor man skal ha respekt for alle mennesker og forsterke fellesskapet. Alle kamper skal ha en god og trygg ramme, og alle har et ansvar for at kampen skal bli en god opplevelse for alle involverte. Det er viktig å ha gjensidig respekt for medspillere, motspillere, dommere, trenere, foreldre og publikum.
Spiller-, trener-, og foreldrevett er sentralt for at alle skal få en god og trygg fotballopplevelse.
Fair play-hilsen
Fair-play hilsen skal gjennomføres før og etter alle kamper ved at begge lag og dommer(e) stiller opp, passerer hverandre, ønsker hverandre lykke til før kamp og takker for kampen etter kampslutt.

Fair play-møtet
Det skal gjennomføres et Fair play-møte mellom dommer, kampvert og begge lags trenere i forkant av kamper i barne- og ungdomsfotballen. Trenerne er de viktigste rollemodellene for god eller dårlig oppførsel på og rundt banen. Møtet skal skape en felles forståelse og være forpliktende.
Barnefotball 6-12 år |
Hjemmelagets trener tar initiativ til et Fair play-møte mellom trenerne, dommeren og kampverten før kampen. Utgangspunktet for en jevn og utviklende kamp er NFFs barnefotballregler. Gå gjennom følgende punkter på møtet og gjør tydelige avtaler: Spillet: Rammene: |
Ungdomsfotball 13-19 år |
Hjemmelagets trener tar sammen med kampverten initiativ til et Fair play-møte mellom dommeren og trenerne før kampen. Gå gjennom disse punktene på møtet og gjør tydelige avtaler:
|